תכנית עסקית היא מסמך מכריע בחיי העסק, הן בשלבי ההקמה והן בשלבי ההתרחבות וצמיחה. בתהליך כתיבת התכנית, מבררים המנהלים והיזמים לעצמם את הדרך בה הם רוצים ללכת, היקף ההשקעה הנדרש, תכנית תפעולית, תחזית הכנסות והוצאות, תזרים מזומן חזוי והמימון הנדרש לביצוע התכנית. התכנית אינה מונעת שינויים והתפתחויות בעתיד, אך מאפשרת מידה רבה של תכנון ושליטה בכיוונים העסקיים. ניתן לבנות תכניות רבות היקף הכוללות ניתוח שוק ואסטרטגיה נרחב ומאידך ניתן להסתפק בתכנית עסקית מצומצמת.

מבנה עקרוני של תוכנית עסקית

  1. תקציר מנהלים
  2. פרטים על החברה היזמית, מנהליה ועובדיה הבכירים
  3. חזון החברה ומטרותיה
  4. המוצר או השירות על מאפייניו המיוחדים
  5. ניתוח שוק, לרבות מתחרים, ספקים, מחירים, כמויות, מגמות
  6. אסטרטגיה עסקית המתבססת על ניתוח חזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים
  7. תכנית תפעולית לרבות הרכב כוח אדם ועלויותיו
  8. תכנית השקעות
  9. תכנית פיננסית, הכוללת דוחות פרו פורמה והנחות היסוד שבבסיסן, תזרימי מזומנים מפורטים לטווח קצר וסכמאטיים לטווח ארוך קצר וסכמאטיים לטווח ארוך
  10. ניתוח רגישות וניתוח כדאיות למשקיעים פיננסיים, לרבות הערכת שווי (על פי דרישה)